Vialutions: To jak to robicie?
Marketing firmy X: No cóż. Mamy przygotowane listy klientów (w Excel’u). Tworzymy maila z promocją, ofertą, informacją, itp. Ręcznie wklejamy adresy z listy, na zasadzie kopiuj-wklej. Oczywiście wszystkie adresy wklejamy do UDW, żeby nie były widoczne i wysyłamy takiego maila.
V: Trochę to kłopotliwe, co?!?
M: No tak!
V: A w jaki sposób personalizujecie treść listów?
M: ???
V: Chodzi mi to, w jaki sposób dopasowujecie przekaz do odbiorcy? Czy treść jest dopasowana do płci, tego czy list adresowany jest do osoby prywatnej lub instytucji, etc..
M: No nie.. wysyłamy takiego samego maila do wszystkich.
V: Hmm.. i nie trafiacie do spamu?
M: Nie! Nigdy!
IT firmy X: No pewnie! Dwa razy w tygodniu czyścimy wpisy i usuwamy naszą domenę z serwerów anty-spamowych…
M: Naprawdę?!?
Marketing firmy X: No cóż. Mamy przygotowane listy klientów (w Excel’u). Tworzymy maila z promocją, ofertą, informacją, itp. Ręcznie wklejamy adresy z listy, na zasadzie kopiuj-wklej. Oczywiście wszystkie adresy wklejamy do UDW, żeby nie były widoczne i wysyłamy takiego maila.
V: Trochę to kłopotliwe, co?!?
M: No tak!
V: A w jaki sposób personalizujecie treść listów?
M: ???
V: Chodzi mi to, w jaki sposób dopasowujecie przekaz do odbiorcy? Czy treść jest dopasowana do płci, tego czy list adresowany jest do osoby prywatnej lub instytucji, etc..
M: No nie.. wysyłamy takiego samego maila do wszystkich.
V: Hmm.. i nie trafiacie do spamu?
M: Nie! Nigdy!
IT firmy X: No pewnie! Dwa razy w tygodniu czyścimy wpisy i usuwamy naszą domenę z serwerów anty-spamowych…
M: Naprawdę?!?
Serio! Dalej rozmowa potoczyła się w kierunku rozwiązań.
Firma X niedawno uzbroiła się w szereg licencji Office365, stąd rozwiązania
podczas rozmowy mnożyły się jak króliki w kapeluszu magika. Najprostsze, jakie
zaproponowałem to wykorzystanie starej, dobrej i sprawdzonej korespondencji
seryjnej na bazie Oulooka, Excela i Worda. Jak to zrobić? Nic prostszego! Do
naszego dania potrzebujemy:
1 baza danych z informacjami, które chcemy wykorzystać (np.
lista klientów w MS Excel)
1 dokument który chcemy wykorzystać jako nasz mail (MS Word)
1 MS Outlook jako klient poczty elektronicznej
1 dokument który chcemy wykorzystać jako nasz mail (MS Word)
1 MS Outlook jako klient poczty elektronicznej
Zaczynamy gotować! W Wordzie z menu wybieramy:
Korespondencja -> Rozpocznij koresp. ser. -> Wiadomości e-mail. Wpisujemy
treść wiadomości. Klikamy „Wybierz adresatów”, jeśli mamy przygotowaną listę w
Excelu: „Użyj istniejącej listy”. Wybieramy plik z naszą listą i określamy, na
którym arkuszu się ona znajduje. W tym miejscu możemy dodać dane personalne do
listu (np. imię, nazwisko, nazwę firmy, etc.), takie które są dostępne w naszym
pliku z listą ;)
Klikając „podgląd wyników” możemy przeglądnąć poprawność
wprowadzanych danych. Kiedy nasz list jest już uzbrojony i dopieszczony klikamy
„Zakończ i scal -> Wyślij wiadomości e-mail”. Tu wprowadzamy tytuł maila i…
Voila! Wiadomości zostały wysłane do naszych klientów.
Co to daje? Lepszy przekaz (indywidualny) = lepszy odbiór.
Każdy adresat otrzymuje wiadomość bezpośrednią, tu domniemywam, z własnego
doświadczenia, że klient lepiej czuje się otrzymując wiadomość skierowaną
bezpośrednio do niego a nie do jakiejś nieokreślonej grupy odbiorców. Czy to
chroni przed wpisaniem na listę spamerów? Nie do końca, ale z pewnością
zmniejsza takie ryzyko.
Oczywiście powyższy opis to tzw. wierzchołek góry lodowej,
bo korespondencję seryjną można rozbudowywać o wiele ciekawych i użytecznych
funkcji. Zachęcam do zabawy J
Osobnym tematem jest tworzenie baz danych klientów i automatyzacja całego procesu. Do takich zabaw, zakładając posiadanie Office365 doskonale nadaje się nasz ukochany SharePoint, który jak nic innego może pomóc nam w integracji wszystkich wymienionych aplikacji. Dzięki niemu nasza kuchnia wzbogaci się o wielce użyteczny robot kuchenny. A właściwie zaczynając z niego korzystać, mając już Office365 po prostu wyciągamy go z pudełka, bo jest on już w naszym pakiecie ;)
W następnym odcinku: o rodeo z czasem!
Napisz do mnie jeśli masz jakieś pytania lub komentarze. Zapraszam do kontaktu!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz